lørdag 4. april 2009

WEB 2.0

Web 2. 0 – Hva er det?

Web 2.0 betegner alle internett tjenester som er avhengige av input fra deltagerne for å ha noe innhold. Eksempler vil være: Facebook, Nettby, Blink, Bittorent, Flickr. Blogg og Wiki er selvfølgelig viktige deler av web 2.0. Begrepet web 2.0 ble oppfunnet av en Dale Dougherty i 2004. Det er ment å favne om den tendensen man ser på internett med at folk blir mer deltakende til med at nettet vokste. Det er nå forholdsvis lett for hvem som helst å skrive sin mening på nettet eller å kommentere det andre har sagt. Det var snakk om en felles intelligens som var på vei. Etter at Dougherty fant opp begrepet var det O'Reilly Media som tok det i bruk og populariserte dette. En annen web 2.0 publikasjon er youtube.com. Der trenger man ikke å kunne skrive en gang for å få fram meningen sin. Det er nok å bare laste opp en video så kan hele verden se hva DU mener om en sak, eller de kan le seg i hjel når du detter ned fra ett tre som en av kameratene dine har filmet. Potensialet er enormt.

Pedagogisk bruk av blogg.
Under valgkampen i USA var bloggen til Obama flittig brukt til å gi ut tidlig info til hans tilhengere. Og fortsatt er denne bloggen oppe og går. I et eventuelt skole prosjekt vil bloggen være et viktig materiale til kunnskap. Ikke fakta kunnskap som kommer fra leksikon og som er redigert og forandret på men info rett fra personene som du vil ha info om. Som regel får du info gjennom mange ledd men i dette tilfelle så er infoen nærmest førstehånds.
Bruk av blogg i skole ser jeg på som en utfordring, man har selvfølgelig de etiske dilemmaene med at man ikke skal utlevere elevene med navn og bilde. Og hvis man legger ut elevers arbeid så kan det jo tydelig vise at eleven kanskje ikke er så god i det faget. Jeg ser for meg at løsningen er at man har prosjekter der man skriver rapporten og viser bilder på bloggen og så under skriver med klassens navn som denne klassen har gjort her. Videre kan man bruke lukkede blogger eller lukkede wiki. Blogg og wiki gir elevene muligheten til å få skrive trening. Det er lettere å få elever til å skrive når de for eksempel kan kommentere hverandres blogger eller andre personers blogger. I wiki kan de jobbe sammen og bygge på tekst som de har laget. Web 2.0 vil være ett viktig verktøy for lærer i øvre barneskole og oppover.

Mappetekst. På åpent nett/blogg eller LMS/Fronter
En oppgave som skal leveres på blogg vil jo utvilsomt lett kunne kopieres forandres litt for så å bli ”levert” som sin egen. Men elever som er tidlig ute kan inspirere/hjelpe andre ved at de som er sene kan se på deres blogger for innfallsvinkler som gjør det lettere å starte. På den andre siden så er det noe med å bli ”vurdert” av andre og få kommentarer av medstudenter o. l Men jeg vet at jeg ikke ville hatt lærerens kommentar under mitt innlegg. Det vill vært relativt uetisk å utlevere elever på den måten. Tilbakemeldingen må komme på fronter eller på ett godt gammelt vurderingsskjema.
Mappetekst med navn og slikt vil jo ikke kunne bli levert på nettet. Man må vente til elven er over 18 år i hvert fall. Men i en lukket blogg vil det jo selvfølgelig stille seg helt annerledes.
Jeg føler at prosjekter og slik der man ikke publiserer hva man heter og ikke har bilder av seg selv har man bruk for i skolen.

1 kommentar:

  1. Jeg synes du har en veldig ryddig og konsis forklaring på web 2.0.
    Jeg er også helt enig i det du skriver om pedagogisk bruk av blogg og spesielt det du skriver om at det vil vise skillet mellom sterke og svake elever tydelig for allmennheten dersom det blir lagt ut på åpent nett. ;) Bra innlegg!

    SvarSlett

Powered By Blogger